دوره 2، شماره 2 - ( 6-1395 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 49-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3860 مشاهده)

مقدمه: شبکه های اجتماعی اینترنتی به عنوان محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان تبدیل شده اند. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های شهر ایلام در سال 1393 طراحی شد.

مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 400 دانشجو ی دانشگاه های شهر ایلام با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود که شامل سه قسمت: سوالات دموگرافیک، سوالات میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و سوالات وضعیت تحصیلی بود. داده ها در نرم افزار spss وارد و با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون خطی، آزمون کای-دو و آزمون آنالیز واریانس آنالیز شدند.

نتایج: میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در 5/25 درصد از دانشجویان در حد بالا، 8/63 درصد در حد متوسط و 8/10 درصد در حد پایین بود و وضعیت تحصیلی در 11 درصد از دانشجویان در حد بالا،  76 درصد در حد متوسط و 13 درصد در حد پایین بود. بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و وضعیت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی دار وجود نداشت( 05/0 <(p. بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و سن دانشجویان، جنسیت دانشجویان و شغل مادر دانشجویان ارتباط معنی دار وجود داشت ( 05/0 >(p . اما بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و دیگر متغیرهای دموگرافیک ارتباط معنی دار وجود نداشت( 05/0 <(p.

نتیجه گیری: همبستگی مستقیمی بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و وضعیت تحصیلی دانشجویان وجود داشت، این همبستگی ناقص و از شدت بسیار پایینی برخوردار بود. بدین معنی که هرچه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بیشتر می شود با شدت ضعیف تری وضعیت تحصیلی بهتر می گردد و این همبستگی به لحاظ آماری معنی دار نیست. به نظر می رسد به دلیل گسترش ارتباطات میان فردی استفاده از شبکه های اجتماعی برای دانشجویان رضایت مندی ایجاد کرده است و روز به روز کاربران آن ها در حال افزایش هستند.

متن کامل [PDF 468 kb]   (5865 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/3/9 | پذیرش: 1395/6/27 | انتشار: 1395/6/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.