دوره 3، شماره 1 - ( 3-1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 43-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


کارشناس
چکیده:   (95 مشاهده)

زمینه و هدف: خشم یکی از مهم­ترین هیجان­ها در زندگی انسان بوده و نظریه پردازان آنرا در فهرست هیجان­های اصلی انسان ذکر کرده­اند. در مدارس خشم مفرط با مشکلات بسیاری همراه است. با توجه به اینکه خشم به عنوان یک عامل هیجانی از طریق آموزش قابل کنترل است و این امر در مدارس بر عهده معلمان است، هدف از این پژوهش سنجش خشم صفت معلمان مدارس ابتدایی می­باشد.

مواد و روش­ها: مطالعه از نوع توصیفی می­باشد. جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه است که به صورت تصادفی انتخاب شده­اند. حجم نمونه 285 نفر از معلمان شهر کرمانشاه می­باشد. داده­ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد خشم صفت- حالت 2 جمع آوری شد. . داده­ها با استفاده از نرم افزارSPSS-18 نرم افزارR تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: بالاترین میانگین­های خرده مقیاس­های خلق­و­خوی و واکنش خشمگینانه به ترتیب 70/2±24/7 و 58/3±76/11 و متعلق به معلمان پایه ششم می­باشد. نتایج نشان داد که بین نوع مدرسه و خشم معلمان ارتباط معنادار وجود دارد (01/0> p). ماتریس ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که ارتباط معناداری بین خرده مقیاس­های خشم صفت وجود دارد (01/0> p).

نتیجه گیری: نتایج نشان از بالا بودن خشم صفت دارد که زیرمقیاس بروز خشم است و تاثیر بالایی بر آن دارد. کنترل و مدیریت خشم صفت در معلمان شهر کرمانشاه بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

متن کامل [PDF 481 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۹