دوره 3، شماره 1 - ( 3-1396 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 24-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


کارشناس ارشد
چکیده:   (125 مشاهده)

زمینه و هدف: استفاده صحیح و مناسب از زمان برای یک ویزیت مطلوب و مؤثر ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط زمان ویزیت و کیفیت خدمات ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستان­های آموزشی اهواز در سال 1394 انجام شد.

روش کار: مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی روی 550 بیمار سرپایی مراجعه­کننده به پزشکان بیمارستان­های آموزشی اهواز انجام پذیرفت. کیفیت درک شده با استفاده از پرسشنامه­ محقق ساخته ارزیابی و زمان ویزیت هر بیمار اندازه­گیری شد و برای تحلیل آن از همبستگی و رگرسیون استفاده گردید.

یافته ها: میانگین کلی زمان ویزیت و کیفیت درک شده به ترتیب 40/1±88/4 دقیقه و 38/0±96/2 بود. بیشترین و کمترین میانگین زمان ویزیت بیمار به ترتیب مربوط به تخصص روانپزشکی با 61/8 دقیقه و پزشک عمومی با 40/3 دقیقه بود. بیشترین و کمترین امتیاز کیفیت درک شده به ترتیب مربوط به متخصصان روان‎‎پزشکی (34/0±31/3)‏ متخصصان مسمومیت ‏‏(34/0±67/2) بود.‏ بین زمان ویزیت بیمار با ابعاد "ارتباط و تعامل" (0001/0›p)، "داشتن اختیار" (0001/0›p)، "استمرار خدمات" (0001/0›p)، "احترام" (0001/0›p)، "ایمنی" (0001/0›p)، "پیشگیری" (0001/0›p) و "اعتماد" (0001/0›p) و نیز کیفیت خدمات کلی درک شده (0001/0›p) همبستگی معنی­دار وجود داشت. برازش معادله رگرسیون، رابطه خطی بین زمان ویزیت و کیفیت خدمات ویزیت ادراکی توسط بیمار سرپایی را تایید نمود.

نتیجه گیری: افزایش زمان ویزیت بیماران سرپایی، کیفیت درک شده توسط بیمار را در تمامی ابعاد ویزیت بالا می­برد، ارائه برنامه زمانی مشخص در بیمارستان­های دولتی و افزایش تعداد پزشکان با ارائه تسهیلات ترغیب کننده برای آنان، موجب بهبود زمان ویزیت و کیفیت درک شده خواهد شد.

متن کامل [PDF 502 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۱