RT - Journal Article T1 - Comparison the effect of education about teaching methods through using CD and Leaflet on staff’s knowledge at West Tehran health center JF - iums-rsj YR - 2016 JO - iums-rsj VO - 1 IS - 2 UR - http://rsj.iums.ac.ir/article-1-29-fa.html SP - 16 EP - 24 K1 - Educational Methods K1 - health care personnel K1 - compact disk K1 - leaflet K1 - knowledge. AB - چکیده مقدمه: آموزش از وظایف اصلی کارکنان بهداشتی است لذا آگاهی آنان از روش­های آموزشی ضروریست. هدف این مطالعه مقایسه کردن تأثیر آموزش روش­های آموزشی از طریق لوح فشرده و جزوه آموزشی بر آگاهی کارکنان ستادی مرکز بهداشت غرب تهران است. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی (از نوع قبل و بعد) که روی کلیه کارکنان ستادی (64 نفر) انجام شد، ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته در باره روشهای آموزشی بود که اعتبار آن از طریق آزمون محتوا و روایی آن از طریق آزمونهای آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون کسب شد. براساس نتایج بدست آمده از تکمیل اولیه پرسشنامه­ها محتوای آموزشی در قالب جزوه و لوح فشرده تهیه و در یک مطالعه مقدماتی اصلاح شد. سپس افراد نمونه به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند؛ به یک گروه جزوه و به گروه دیگر لوح فشرده داده شد. پس از ده روز پرسش­نامه­ها دوباره تکمیل و نتایج آن با استفاده از آزمون­های آماری تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره آگاهی دو گروه قبل از آموزش متوسط بود اما بعد از آموزش به حد خوب رسید. میان میانگین آگاهی هر یک از گروه­ها قبل و بعد از آزمون تفاوت معنی­دار مشاهده شد (0001/0 >p در هر دو گروه). اما میان میانگین آگاهی دو گروه بعد از آموزش اختلاف معنی­دار مشاهده نشد. مقایسه اختلاف آگاهی در دو گروه قبل و بعد از آموزش نیز تفاوت معنی­دار نشان نداد. نتیجه‌گیری: کاربرد جزوه و لوح فشرده آموزشی در این کارکنان برای افزایش آگاهی مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند. LA eng UL http://rsj.iums.ac.ir/article-1-29-fa.html M3 ER -