TY - JOUR JF - iums-rsj JO - RSJ VL - 2 IS - 2 PY - 2016 Y1 - 2016/9/01 TI - Survey of social networking usage and its relationship with the study status of students of Ilam universities 2015. TT - بررسی وضعیت استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های شهر ایلام در سال 1393 N2 - مقدمه: شبکه های اجتماعی اینترنتی به عنوان محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان تبدیل شده اند. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های شهر ایلام در سال 1393 طراحی شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 400 دانشجو ی دانشگاه های شهر ایلام با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود که شامل سه قسمت: سوالات دموگرافیک، سوالات میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و سوالات وضعیت تحصیلی بود. داده ها در نرم افزار spss وارد و با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون خطی، آزمون کای-دو و آزمون آنالیز واریانس آنالیز شدند. نتایج: میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در 5/25 درصد از دانشجویان در حد بالا، 8/63 درصد در حد متوسط و 8/10 درصد در حد پایین بود و وضعیت تحصیلی در 11 درصد از دانشجویان در حد بالا، 76 درصد در حد متوسط و 13 درصد در حد پایین بود. بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و وضعیت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی دار وجود نداشت( 05/0 <(p. بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و سن دانشجویان، جنسیت دانشجویان و شغل مادر دانشجویان ارتباط معنی دار وجود داشت ( 05/0 >(p . اما بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و دیگر متغیرهای دموگرافیک ارتباط معنی دار وجود نداشت( 05/0 <(p. نتیجه گیری: همبستگی مستقیمی بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و وضعیت تحصیلی دانشجویان وجود داشت، این همبستگی ناقص و از شدت بسیار پایینی برخوردار بود. بدین معنی که هرچه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بیشتر می شود با شدت ضعیف تری وضعیت تحصیلی بهتر می گردد و این همبستگی به لحاظ آماری معنی دار نیست. به نظر می رسد به دلیل گسترش ارتباطات میان فردی استفاده از شبکه های اجتماعی برای دانشجویان رضایت مندی ایجاد کرده است و روز به روز کاربران آن ها در حال افزایش هستند. SP - 41 EP - 49 AU - d, z AU - d, m AU - s, z AU - m, m AD - KW - Social Networks KW - study status KW - Students UR - http://rsj.iums.ac.ir/article-1-28-fa.html ER -