TY - JOUR T1 - Relationship between outpatients’ examination time and perceived service quality in teaching hospitals of Ahvaz: 2015 TT - ارتباط زمان ویزیت بیماران سرپایی و کیفیت درک شده توسط بیماران در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: 1394 JF - iums-rsj JO - iums-rsj VL - 3 IS - 1 UR - http://rsj.iums.ac.ir/article-1-68-fa.html Y1 - 2017 SP - 24 EP - 35 KW - Outpatients KW - hospital KW - visit length KW - service quality N2 - زمینه و هدف: استفاده صحیح و مناسب از زمان برای یک ویزیت مطلوب و مؤثر ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط زمان ویزیت و کیفیت خدمات ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستان­های آموزشی اهواز در سال 1394 انجام شد. روش کار: مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی روی 550 بیمار سرپایی مراجعه­کننده به پزشکان بیمارستان­های آموزشی اهواز انجام پذیرفت. کیفیت درک شده با استفاده از پرسشنامه­ محقق ساخته ارزیابی و زمان ویزیت هر بیمار اندازه­گیری شد و برای تحلیل آن از همبستگی و رگرسیون استفاده گردید. یافته ها: میانگین کلی زمان ویزیت و کیفیت درک شده به ترتیب 40/1±88/4 دقیقه و 38/0±96/2 بود. بیشترین و کمترین میانگین زمان ویزیت بیمار به ترتیب مربوط به تخصص روانپزشکی با 61/8 دقیقه و پزشک عمومی با 40/3 دقیقه بود. بیشترین و کمترین‎ ‎امتیاز‎ ‎کیفیت درک شده به ترتیب‎ ‎مربوط به متخصصان‎ ‎روان‎‎پزشکی (34/0±31/3)‏‎ ‎متخصصان‎ ‎مسمومیت ‏‏(34/0±67/2) بود.‏ بین زمان ویزیت بیمار با ابعاد "ارتباط و تعامل" (0001/0›p)، "داشتن اختیار" (0001/0›p)، "استمرار خدمات" (0001/0›p)، "احترام" (0001/0›p)، "ایمنی" (0001/0›p)، "پیشگیری" (0001/0›p) و "اعتماد" (0001/0›p) و نیز کیفیت خدمات کلی درک شده (0001/0›p) همبستگی معنی­دار وجود داشت. برازش معادله رگرسیون، رابطه خطی بین زمان ویزیت و کیفیت خدمات ویزیت ادراکی توسط بیمار سرپایی را تایید نمود. نتیجه گیری: افزایش زمان ویزیت بیماران سرپایی، کیفیت درک شده توسط بیمار را در تمامی ابعاد ویزیت بالا می­برد، ارائه برنامه زمانی مشخص در بیمارستان­های دولتی و افزایش تعداد پزشکان با ارائه تسهیلات ترغیب کننده برای آنان، موجب بهبود زمان ویزیت و کیفیت درک شده خواهد شد. M3 ER -