Rahavard Salamat Journal
مجله ره آورد سلامت
RSJ
Medical Sciences
http://rsj.iums.ac.ir
1
admin
2588-3089
0
0
00
0000
00
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
2
2
online
1
fulltext
fa
تحلیل شکاف کیفیت خدمات پزشکان خانواده شهرستان شاهرود براساس مدل سروکوال در سال 94
Analysis of service quality gap Of Family Physicians of City Shahrood based on SERVQUAL model in 2015 years
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><a name="OLE_LINK36"></a><a name="OLE_LINK35"></a><a name="OLE_LINK24"></a><a name="OLE_LINK23"><strong>زمینه وهدف:</strong></a> <a name="OLE_LINK8"></a><a name="OLE_LINK7">اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، بخشی از فرایند اصلاح نظام سلامت در ایران است. اصلی ترین محور اجرای برنامه پزشک خانواده، پایش عملکرد پزشک خانواده است؛ اما در عین حال در فرایند ارزشیابی پزشک خانواده، سنجش میزان رضایت گیرندگان خدمات نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. مطالعه ی حاضر با هدف تحلیل شکاف کیفیت خدمات پزشکان خانواده شهرستان شاهرود براساس مدل سروکوال انجام شده است.</a></p>
<p dir="RTL"><strong>روش تحقیق:<a name="OLE_LINK10"></a> </strong>این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع پژوهش های کاربردی بوده و به شیوه مقطعی در سال 1394 انجام شد.جامعه پژوهش شامل مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی مجری طرح ملی پزشک خانواده (٢٠ مرکز بهداشتی درمانی) بود. با توجه به روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی و با توجه به حجم مراجعین برای هر مرکز،تعداد 469 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد.برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد<span dir="LTR"> SERVQUAL </span>استفاده شد.تحلیل داده ها توسط <span dir="LTR">spss11 </span>انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> <a name="OLE_LINK12"></a><a name="OLE_LINK11">میانگین و انحراف معیار نمرات انتظارات و ادراکات و شکاف کیفیت خدمات درمانی حاصال از تفاضل آنها نشان داد که انتظارات بیماران درتمامی پنج بعد مثبت و پایین تر از وضعیت موجود بود. بیشترین میانگین نمره در بخش انتظارات مربوط به بعد تضمین 64/5±52/27 و کمترین نمره مربوط به بعد فیزیکی21/4±47/18 بود.همچنین بالاترین میانگین نمره در بخش ادراکات مربوط به بعد تضمین و کمترین نمره مربوط به بعد همدلی بود.نتایج نشان می دهد در تمامی ابعاد میانگین وضع موجود از وضع مورد انتظار بالاتر به دست آمده است و این تفاوت در تمامی ابعاد معنی دار است</a>.<span dir="LTR">p<0.001)</span>)</p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> <a name="OLE_LINK14"></a><a name="OLE_LINK13">بررسی</a> نتایج حاصل از محاسبه شکاف موجود در ابعاد مختلف کیفیت خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نشان می دهد که آنچه در قالب خدمات و مراقبت به آنها ارائه شده است فراتر از آن چیزی بوده که انتظار آن را داشته اند و در مجموع شکاف کیفیتی مثبت مشاهده شد و این امر نشان دهنده رضایت مراجعه کنندگان از مراقبت ارائه شده توسط پزشکان خانواده، در مراکز بهداشتی شهرستان شاهرود است.</p>
<p><a name="OLE_LINK31"></a><a name="OLE_LINK30"><strong>Background and Aim:</strong></a>part of the Health sector reform process in Iran is performances family physician and referral system. The main axis of family physician program is performance monitoring of family physician; But at the same time evaluating the Satisfaction level of clients in evaluation process of family physician is very importan , also.The present study was conducted with the aim of Analysis of service quality gap of Family Physicians of City Shahroo based on SERVQUAL model<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong>Methods</strong>: This descriptive-analytic study was from type of practical researches that was done cross-sectional method in 2015. The study population consisted of urban and rural health centers implementing the National Plan of FamilyMedicin (20 health centers). According to the class random sampling method and based on the volume of clients for each center, the number of 469 questionnaires were completed and returned. To collect data, were used standard questionnaire SERVQUAL<span dir="RTL">.</span>Data were analyzed by SPSS 11<span dir="RTL">.</span></p>
<p><strong>Results: </strong> The mean and standard deviation of the difference between expectations and perceptions of service quality gap indicated that patients in all five dimensions have positive expectations and lower than the current situation. The highest average score in expectations related to the assurance dimension 64/5 ± 52/27 and the lowest score on the physical dimension 21/4 ± 47/18 respectively. The highest average score in perceptions related to the assurance and the lowest score was related to empathy. The results showed that in all dimensions average expected obtained higher than current situation and this difference is significant in all dimensions (p<0.001).</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: The results of the calculation of the gap in quality of Shahrood health services shows that what is in the form of services and care provided to them beyond what it would have been expected and In total gap was positive and this reflects the patients' satisfaction from the provided care family physicians of by Shahrood city<span dir="RTL">.</span></p>
شکاف کیفیت خدمات, پزشک خانواده , شاهرود, مدل سروکوال
Service quality gap, family physician, Shahrood, SERVQUAL
50
60
http://rsj.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahshid
Bavafa
مهشید
باوفا
bavafa@gmail.com
1003194753284600260
1003194753284600260
No
1Public Health Expert University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
1کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، سبزه وار، ایران
davood
robatsarpooshi
داوود
رباط سرپوشی
davood@gmail.com
1003194753284600261
1003194753284600261
No
2Sabzevar health center staff, MSc in Health Education, University of Medical Sciences Sabzevar, Sabzevar Iran
2کارمند مرکز بهداشت سبزه وار، کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزه وار، سبزه وار، ایران
nasim
mirzaei
نسیم
میرزایی
mirzaeinasi,@yahoo.com
1003194753284600262
1003194753284600262
No
3PhD Student in Health Education, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت، دانشگاه علوم علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
parvaneh
estaji
پروانه
استاجی
parvaneh.estaji@gmail.com
1003194753284600263
1003194753284600263
Yes
4Public Health Expert University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran, Correspond author,
4کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، سبزه وار، ایران، نویسنده مسئول