Rahavard Salamat Journal
مجله ره آورد سلامت
RSJ
Medical Sciences
http://rsj.iums.ac.ir
1
admin
2588-3089
0
0
00
0000
00
fa
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
3
1
online
1
fulltext
fa
ارتباط زمان ویزیت بیماران سرپایی و کیفیت درک شده توسط بیماران در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: 1394
Relationship between outpatients’ examination time and perceived service quality in teaching hospitals of Ahvaz: 2015
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف:</strong> استفاده صحیح و مناسب از زمان برای یک ویزیت مطلوب و مؤثر ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط زمان ویزیت و کیفیت خدمات ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستان­های آموزشی اهواز در سال 1394 انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار:</strong> مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی روی 550 بیمار سرپایی مراجعه­کننده به پزشکان بیمارستان­های آموزشی اهواز انجام پذیرفت. کیفیت درک شده با استفاده از پرسشنامه­ محقق ساخته ارزیابی و زمان ویزیت هر بیمار اندازه­گیری شد و برای تحلیل آن از همبستگی و رگرسیون استفاده گردید.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> میانگین کلی زمان ویزیت و کیفیت درک شده به ترتیب 40/1±88/4 دقیقه و 38/0±96/2 بود. بیشترین و کمترین میانگین زمان ویزیت بیمار به ترتیب مربوط به تخصص روانپزشکی با 61/8 دقیقه و پزشک عمومی با 40/3 دقیقه بود. بیشترین و کمترین<span dir="LTR">‎</span> <span dir="LTR">‎</span>امتیاز<span dir="LTR">‎</span> <span dir="LTR">‎</span>کیفیت درک شده به ترتیب<span dir="LTR">‎</span> <span dir="LTR">‎</span>مربوط به متخصصان<span dir="LTR">‎</span> <span dir="LTR">‎</span>روان<span dir="LTR">‎‎</span>پزشکی (34/0±31/3)‏<span dir="LTR">‎</span> <span dir="LTR">‎</span>متخصصان<span dir="LTR">‎</span> <span dir="LTR">‎</span>مسمومیت ‏‏(34/0±67/2) بود.‏ بین زمان ویزیت بیمار با ابعاد "ارتباط و تعامل" (0001/0›<strong><span dir="LTR">p</span></strong>)، "داشتن اختیار" (0001/0›<strong><span dir="LTR">p</span></strong>)، "استمرار خدمات" (0001/0›<strong><span dir="LTR">p</span></strong>)، "احترام" (0001/0›<strong><span dir="LTR">p</span></strong>)، "ایمنی" (0001/0›<strong><span dir="LTR">p</span></strong>)، "پیشگیری" (0001/0›<strong><span dir="LTR">p</span></strong>) و "اعتماد" (0001/0›<strong><span dir="LTR">p</span></strong>) و نیز کیفیت خدمات کلی درک شده (0001/0›<strong><span dir="LTR">p</span></strong>) همبستگی معنی­دار وجود داشت. برازش معادله رگرسیون، رابطه خطی بین زمان ویزیت و کیفیت خدمات ویزیت ادراکی توسط بیمار سرپایی را تایید نمود.</p>
<p><span dir="RTL"><strong><span dir="RTL">نتیجه گیری:</span></strong> <span dir="RTL">افزایش زمان ویزیت بیماران سرپایی، کیفیت درک شده توسط بیمار را در تمامی ابعاد ویزیت بالا می­برد، ارائه برنامه زمانی مشخص در بیمارستان­های دولتی و افزایش تعداد پزشکان با ارائه تسهیلات ترغیب کننده برای آنان، موجب بهبود زمان ویزیت و کیفیت درک شده خواهد شد.</span></span></p>
<div>
<p><strong>Background and Objectives:</strong> For an effective visit, the correct and appropriate use of time is necessary. The aim of this study was to determine relationship between outpatients’ visit length and perceived ‎service quality in teaching hospitals of Ahvaz.</p>
<p><strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong> This cross-sectional study was conducted participating 550 outpatients referring to teaching hospitals of Ahvaz in 2015. Each outpatients’ visit length was measured and also their perceived service quality was assessed using a SERVQUAL questionnaire (Chronbach’s Alpha=0.84). The data were analyzed using correlation and regression modeling.</p>
</div>
<p></p>
<p><strong>Results:</strong> The mean of visit length and the perceived service quality were 4.88±0.12 minutes and 2.96±0.38, respectively. The longest visit time (Mean= 8.61 minutes) was related to Psychiatry. Pearson correlation test between outpatients’ visit length and dimensions of "communication and interaction" (p<0.0001), "having authority" (p<0.0001), "continuity of service" (p<0.0001), "respect" (p<0.0001), "safety" (p<0.0001), "prevention" (p<0.0001) and "reliability" (p<0.0001), and "total perceived service quality" (p<0.0001) was significant. According to the regression formula, the linear relationship between perceived service quality and outpatient`s visit length was proved. </p>
<p><strong>Conclusion:</strong> There was a relationship between outpatients’ visit length and perceived service quality. Observing the health sector evolution standards about visit length could be the way to improve perceived service quality.</p>
سرپایی, بیمارستان, زمان ویزیت, کیفیت خدمات ادراکی
Outpatients, hospital, visit length, service quality
24
35
http://rsj.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-69-2&slc_lang=fa&sid=1
Farzad
Faraji Khiavi
فرزاد
فرجی خیاوی
Faraji-f@ajums.ac.ir
1003194753284600644
1003194753284600644
No
Mohammad
Qolipour
محمد
قلی پور
Qolipour.m@ajums.ac.ir
1003194753284600645
1003194753284600645
Yes
Zahra
Dashtinejad
زهرا
دشتی نژاد
Zahradashtinejad90@gmail.com
1003194753284600646
1003194753284600646
No
Iman
Mir
ایمان
میر
Mir.i@ajums.ac.ir
1003194753284600647
1003194753284600647
No