چکیده: (2137 مشاهده)
مقدمه: آلودگی به شپش بهعنوان یک مسئله اجتماعی از جمله معضلات بهداشتی شایع در دانشآموزان است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه از آلودگی به شپش سر در دانشآموزان انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخلهای از نوع نیمهتجربی بود. جامعه مورد بررسی 138 نفر از دانشآموزان (69 نفر در هر یک از دو گروه مداخله و کنترل) دختر پایه ششم مقطع متوسطه اول شهر مریوان در سال 1396 بودند که به روش نمونه گیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. مداخله آموزشی در 5 جلسه، ارائه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مشخصات جمعیتی و زمینهای و پرسشنامه محققساخته مبتنی بر سازههای مدل اعتقاد بهداشتی و آگاهی و رفتار پیشگیرانه از پدیکولوزیس بود که در دو مرحله قبل و دو ماه پس از مداخله تکمیل شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای متناسب تحلیل شدند.
یافته ها: قبل از مداخله، بین متغیرهای جمعیتی و زمینهای در بین دو گروه تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0P>). دو ماه بعد از مداخله در میانگین نمرات متغیر آگاهی و سازههای حساسیت و موانع درک شده در گروه مداخله تفاوت معنادار مشاهده گردید (05/0P<)، اما در سازههای دیگر مدل اعتقاد بهداشتی و همچنین رفتار، قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنادار یافت نشد (05/0P>).
نتیجهگیری: علیرغم افزایش معنادار آگاهی و سازههای حساسیت و موانع درک شده، مداخله آموزشی بر اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از پدیکلوزیس تاثیر معنادار نداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/25 | پذیرش: 1398/4/8 | انتشار: 1397/11/26