دوره 5، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 158-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (513 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی سازمان‌های انتقال خون، حفظ منابع پایدار خون است. مدیران می­بایست از استراتژی­هایی مانند بازاریابی و مدیریت رفتار برای جذب و حفظ اهداکنندگان استفاده نمایند. هدف پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی مرتبط با هدف و هنجارهای شخصی بر قصد اهدای خون مجدد در سازمان انتقال خون کرج بود.
روششناسی: نوع پژوهش حاضر از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع قیاسی، به لحاظ فرآیند اجرا از نوع کمی، از نظر هدف پژوهش، تحلیلی در پارادایم اثبات‌گرایی است. به‌جهت زمان، مقطعی، از نظر نحوه جمع­آوری داده­ها از نوع پیمایشی و به لحاظ نتایج و پیامد پژوهش از نوع کاربردی بود. ابزار پژوهش عبارتند از پرسشنامه‌های استاندارد بازاریابی مرتبط با هدف لی و همکاران (2021)، هنجارهای شخصی وانگ و همکاران (2018)، قصد اهدای خون مجدد بوئنیک و سالتزمن (2018) طی نمونه‌گیری تصادفی ساده داده‌های 391 اهداکننده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های رگرسیون با مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته‌ها: شاخص‌های روایی، پایایی و کیفیت مدل قابل­قبول بود. بازاریابی مرتبط با هدف (4.501=T، 0.182=Beta) و هنجار شخصی (12.916=T، 0.487=Beta) تأثیر معناداری بر قصد اهدای خون مجدد داشتند.
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌های پژوهش انتظار می‌رود که قصد اهدای خون مجدد خون در اثر بازاریابی مرتبط با هدف و هنجارهای شخصی اهداکننده افزایش یابد. بنابراین، با سرمایه‌گذاری در بازاریابی مرتبط با هدف و تقویت هنجارهای شخصی اهداکنندگان، سازمان انتقال خون می‌تواند انتظار داشته باشد قصد اهدای خون مجدد افزایش یابد.
شماره‌ی مقاله: 11
متن کامل [PDF 872 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/24 | پذیرش: 1402/12/22 | انتشار: 1402/12/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.