دوره 5، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 230-218 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
چکیده:   (973 مشاهده)
زمینه و هدف: شبکه‌های رسانه به‌ویژه رادیو، می‏تواند در گرایش افراد جامعه و ترغیب آنان به فعالیتهای ورزشی و به دنبال آن ارتقاء سلامت همگانی نقش عمدهای ایفا نماید. هدف از مطالعه حاضر، تحلیل کیفی برنامههای شبکه رادیویی ورزش با تأکید بر سطوح مشارکت فعال ورزش در جامعه بود.
روش‌شناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری شبکه رادیویی ورزش ایران بود که به روش ‏نمونه‏گیری هدفمند، برنامههای پخش‌شده در بازه زمانی یکم تا 31 اردیبهشت‌ماه سال 1402 بررسی شدند.
یافته‌ها: از بررسی مجموع 35 برنامه، دو مضمون اصلی، هشت زیرمضمون و 148 کد حاصل شد. مضامین اصلی شامل "ابعاد مشارکت ورزشی" و "ابعاد کارکردی رسانه ورزشی" بود. چهار زیرمضمون"خبری"، "سرگرمی"، "آگاهی‌بخشی" و "نقد و بررسی" مربوط به مضمون" ابعاد کارکردی رسانه ورزشی" و چهار زیرمضمون "قهرمانی"، "همگانی"، "حرفه‌ای" و "آموزشی" مربوط به مضمون "ابعاد مشارکت ورزشی" گزارش شدند. به‌طورکلی نتایج نشان داد شبکه رادیویی ورزش در حوزه سرگرمی- قهرمانی، خبری- قهرمانی و سرگرمی- همگانی دارای بیشترین پوشش‏دهی بوده است.
نتیجه‌گیری: باتوجه به پوشش‏دهی برنامه‏های شبکه رادیویی ورزش به حوزه سرگرمی- قهرمانی و محدودیت قابل‌توجه بر حوزه‎های آموزشی و نقد و بررسی، لازم است متخصصین و سازمان‌های ذینفع در حوزه مدیریت سازنده، بهینه‌سازی منابع و تدوین راهبردهای مؤثر در جهت عملکرد کارآمدتر رسانه ورزشی اهتمام لازم نمایند.
شماره‌ی مقاله: 16
متن کامل [PDF 724 kb]   (272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/4 | پذیرش: 1403/6/11 | انتشار: 1403/7/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.