دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
چکیده: (143 مشاهده)
زمینه و هدف: بیمارستانها بهعنوان مراکز ارائهدهنده خدمات درمانی، همواره با بحرانهای مختلفی مانند حوادث غیرمترقبه، بیماریهای همهگیر و شرایط اضطراری مواجه هستند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مدیریت بحران و بهرهوری اتاق عمل در بیمارستان فرهیختگان تهران انجام شده است (انتخاب این بیمارستان بر اساس معیارهایی از جمله حجم بالای جراحیهای سالانه، برخورداری از امکانات پیشرفته مدیریت بحران و تجربه مواجهه با شرایط بحرانی در سطح گسترده صورت گرفته است). در این مطالعه، بهرهوری اتاق عمل از طریق شاخصهایی مانند رضایت بیماران، تعداد جراحیهای انجامشده، شاخص کا (که بیانگر تعداد اعمال جراحی انجامشده در یک بازه زمانی مشخص نسبت به ظرفیت اتاق عمل است)، عملکرد کارشناسان اتاق عمل و عملکرد کارشناسان بیهوشی بررسی شده است.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. دادهها از طریق پرسشنامه روا و پایا جمعآوری شدهاند و برای تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی ابعاد مدیریت بحران (پیشگیری، مقابله، آمادگی و بازسازی) رابطه مثبت و معناداری با بهرهوری (رضایت بیماران، تعدادk ، تعداد عملهای انجام شده و عملکرد کارشناسان اتاق عمل و عملکرد کارشناسان بیهوشی) اتاق عمل دارند (414.0r= 000.0sig=).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که مدیریت بحران میتواند تأثیر بهسزایی در بهبود بهرهوری اتاق عمل در بیمارستانها داشته باشد و بر لزوم تدوین برنامههای جامع مدیریت بحران تأکید دارد.
شمارهی مقاله: 21
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/11 | پذیرش: 1404/2/15 | انتشار: 1404/2/29