دوره 1، شماره 1 - ( 9-1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 40-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solhi M, Komijani A. The relationship between emotional intelligence with depression and academic achievement among students. RSJ 2015; 1 (1) :29-40
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-24-fa.html
صلحی مهناز، کمیجانی آمنه. بررسی رابطه هوش هیجانی با افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان. مجله ره آورد سلامت. 1394; 1 (1) :29-40

URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-24-fa.html


چکیده:   (4385 مشاهده)

چکیده

زمینه وهدف: هوش هیجانی نمایانگر ظرفیت انسان در یادگیری مهارت هاست و افسردگی یک واکنش روانی - زیستی در مقابل استرس است. موفقیت تحصیلی دانشجویان نیز یکی از مسائل مهم در آموزش عالی است. هدف این مطالعه تعیین رابطه هوش هیجانی با افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 94- 93 است.

روش کار: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی که روی 238 نفر از دانشجویان انجام شد، روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات فرم مشخصات و پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی برادبری - گریوز و افسردگی بک بود. داده ها در نرم افزار  SPSS(15) با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل  شد.

یافته ها: میانگین سن دانشجویان مورد بررسی 5/22 سال بود. 8/82% مجرد، 2/67 % مونث، 66% در مقطع کارشناسی پیوسته، 8/58% غیرخوابگاهی و 2/49 % دانشجویان ترم دو بودند. 7/1 % سابقه مشروط شدن داشتند. میانگین معدل آخرین ترم 08/17، میانگین نمره هوش هیجانی81/86 (متوسط) و میانگین نمره افسردگی آنها 35/11(درحدکمی افسرده) بود. میان هوش هیجانی با افسردگی (004/0p=) و موفقیت تحصیلی (044/0p=) رابطه معنی داری دیده شد.1/28% دانشجویان دارای هوش هیجانی خیلی ضعیف و ضعیف، 9/47% به درجاتی دچار افسردگی بودند. معدل ترم آخر3/35% کمتر از 16 بود و 7/1% سابقه مشروط شدن داشتند.

نتیجه گیری: عامل هوش هیجانی برای ارتقاء موفقیت تحصیلی(معدل آخرین ترم) موثرتر است. همچنین برای کاهش افسردگی باید به افزایش هوش هیجانی دراین دانشجویان توجه شود.

متن کامل [PDF 496 kb]   (3396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/8/9 | پذیرش: 1394/8/15 | انتشار: 1394/8/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ره آورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rahavard Salamat Journal

Designed & Developed by : Yektaweb