چکیده
زمینه وهدف: هوش هیجانی نمایانگر ظرفیت انسان در یادگیری مهارت هاست و افسردگی یک واکنش روانی - زیستی در مقابل استرس است. موفقیت تحصیلی دانشجویان نیز یکی از مسائل مهم در آموزش عالی است. هدف این مطالعه تعیین رابطه هوش هیجانی با افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 94- 93 است.
روش کار: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی که روی 238 نفر از دانشجویان انجام شد، روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات فرم مشخصات و پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی برادبری - گریوز و افسردگی بک بود. داده ها در نرم افزار SPSS(15) با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین سن دانشجویان مورد بررسی 5/22 سال بود. 8/82% مجرد، 2/67 % مونث، 66% در مقطع کارشناسی پیوسته، 8/58% غیرخوابگاهی و 2/49 % دانشجویان ترم دو بودند. 7/1 % سابقه مشروط شدن داشتند. میانگین معدل آخرین ترم 08/17، میانگین نمره هوش هیجانی81/86 (متوسط) و میانگین نمره افسردگی آنها 35/11(درحدکمی افسرده) بود. میان هوش هیجانی با افسردگی (004/0p=) و موفقیت تحصیلی (044/0p=) رابطه معنی داری دیده شد.1/28% دانشجویان دارای هوش هیجانی خیلی ضعیف و ضعیف، 9/47% به درجاتی دچار افسردگی بودند. معدل ترم آخر3/35% کمتر از 16 بود و 7/1% سابقه مشروط شدن داشتند.
نتیجه گیری: عامل هوش هیجانی برای ارتقاء موفقیت تحصیلی(معدل آخرین ترم) موثرتر است. همچنین برای کاهش افسردگی باید به افزایش هوش هیجانی دراین دانشجویان توجه شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |