دوره 1، شماره 2 - ( 12-1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 24-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solhi M, Mansoori N, Rimaz S, Irandoost S F. Comparison the effect of education about teaching methods through using CD and Leaflet on staff’s knowledge at West Tehran health center . RSJ 2016; 1 (2) :16-24
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-29-fa.html
صلحی مهناز، منصوری ناهید، ریماز شهناز، ایراندوست سید فهیم. مقایسه تأثیر آموزش روش‌های آموزشی از طریق لوح فشرده و جزوه بر آگاهی کارکنان ستادی مرکز بهداشت غرب تهران. مجله ره آورد سلامت. 1394; 1 (2) :16-24

URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-29-fa.html


چکیده:   (3007 مشاهده)

چکیده

مقدمه: آموزش از وظایف اصلی کارکنان بهداشتی است لذا آگاهی آنان از روش­های آموزشی ضروریست. هدف این مطالعه مقایسه کردن تأثیر آموزش روش­های آموزشی از طریق لوح فشرده و جزوه آموزشی بر آگاهی کارکنان ستادی مرکز بهداشت غرب تهران است.

روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی (از نوع قبل و بعد) که روی کلیه کارکنان ستادی (64 نفر) انجام شد، ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته در باره روشهای آموزشی بود که اعتبار آن از طریق آزمون محتوا و روایی آن از طریق آزمونهای آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون کسب شد. براساس نتایج بدست آمده از تکمیل اولیه پرسشنامه­ها محتوای آموزشی در قالب جزوه و لوح فشرده تهیه و در یک مطالعه مقدماتی اصلاح شد. سپس افراد نمونه به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند؛ به یک گروه جزوه و به گروه دیگر لوح فشرده داده شد. پس از ده روز پرسش­نامه­ها دوباره تکمیل و نتایج آن با استفاده از آزمون­های آماری تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: میانگین نمره آگاهی دو گروه قبل از آموزش متوسط بود اما بعد از آموزش به حد خوب رسید. میان میانگین آگاهی هر یک از گروه­ها قبل و بعد از آزمون تفاوت معنی­دار مشاهده شد (0001/0 >p در هر دو گروه). اما میان میانگین آگاهی دو گروه بعد از آموزش اختلاف معنی­دار مشاهده نشد. مقایسه اختلاف آگاهی در دو گروه قبل و بعد از آموزش نیز تفاوت معنی­دار نشان نداد.

نتیجه‌گیری: کاربرد جزوه و لوح فشرده آموزشی در این کارکنان برای افزایش آگاهی مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

متن کامل [PDF 515 kb]   (1314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/10/5 | پذیرش: 1394/10/12 | انتشار: 1394/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ره آورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rahavard Salamat Journal

Designed & Developed by : Yektaweb