چکیده: (3130 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به فاکتورهای فیزیکی، ایمنی و بهداشت مدارس عامل رشد طبیعی از نظر جسمی، روانی و فراگیری مطالب در دانش آموزان است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس شهرستان بابل انجام پذیرفت.
روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی-توصیفی تحلیلی بوده که در سال 1394 در میان تمامی مدارس شهرستان بابل (552) بصورت سرشماری با استفاده از مشاهده، و چک لیست انجام شد. چک لیست دارای دو بخش جهت سنجش بهداشت و ایمنی مدارس تدوین شده بود. پس از جمع آوری داده های هر مدرسه، آنالیز داده ها با استفاده از Spss16 و آمار توصیفی انجام شد.
یافته ها: وضعیت مدارس مورد بررسی از نظر ایمنی و مهندسی انسانی(2/92درصد)، دستشویی(94درصد)، توالت (7/91 درصد) دفع زباله(4/97درصد) و دفع فاضلاب (4/91درصد) مطلوب و از نظر بوفه (4/58 درصد)، آب آشامیدنی (1/4درصد)، نا مطلوب بودند. بین وضعیت دفع زباله و فاضلاب، آبخوری در مدارس شهری و روستایی اختلاف معناداری مشاهده شد (001/0 > p). بین وضعیت بهداشتی مکان و ساختمان کلاس ها، دفع فاضلاب و آبخوری ها بر حسب نوع مدارس اختلاف معنادار مشاهده شد (001/0 > p).
نتیجه گیری: بیشتر مدارس مورد مطالعه از نظر وضعیت بهداشت محیط و وضعیت ایمنی بر اساس آیین نامه بهداشت محیط مدارس، به جز بوفه مدارس که در وضعیت ضعیفی قرار داشتند، دارای وضعیت خوب و مطلوب بودند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/10/20 | پذیرش: 1397/2/30 | انتشار: 1397/2/30