زمینه و هدف: سلامت سازمانی بیانگر سازگاری مطلوب جسمی، روحی و اجتماعی سازمان نسبت به محیط پیرامون آن است. سلامت سازمانی نقش کلیدی در افزایش بهرهوری سازمانها دارد. بیمارستانها باید از سلامت سازمانی کافی برخوردار باشند تا بتوانند خدمات با کیفیت، ایمن و اثربخش به جامعه ارائه دهند. این پژوهش با هدف تعیین سطح سلامت سازمانی بیمارستانهای شهر اصفهان انجام شد.
روششناسی: این مطالعه پیمایشی توصیفی و تحلیلی بهصورت مقطعی با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته در 14 بیمارستان دولتی، خصوصی، تأمین اجتماعی و خیریه شهر اصفهان در سال 1394 انجام شد. تعداد 578 نفر از کارکنان بیمارستانها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند و در این مطالعه شرکت کردند. پرسشنامه سنجش سلامت سازمانی شامل 3 بُعد اصلی، 18 بُعد فرعی و 54 گویه در مقیاس لیکرت پنج تایی بود. از نسخه 21 نرم افزار SPSS برای تحلیل دادههای پژوهش استفاده شد.
یافتهها: میانگین امتیاز سلامت سازمانی بیمارستانهای شهر اصفهان برابر با 0.61±3.17 از 5 امتیاز بود. سه بیمارستان از سلامت سازمانی خوب، ده بیمارستان از سلامت سازمانی متوسط و یک بیمارستان از سلامت سازمانی ضعیف برخوردار بود. بیمارستانهای خیریه از سلامت سازمانی بیشتری نسبت به سایر بیمارستانها برخوردار بودند. بیمارستانها به ترتیب از سلامت اجتماعی، جسمی و روحی بیشتری برخوردار بودند. بیشترین سلامت سازمانی در ابعاد برنامهریزی، رسمیت، اخلاقیات و رهبری و کمترین سلامت سازمانی در ابعاد عدالت سازمانی و تصمیمگیری مشاهده شد. ابعاد روابط درونبخشی، استفاده بهینه از منابع، رهبری، انسجام، کنترل و تعهد بیشترین تأثیر را بر سلامت سازمانی داشتند.
نتیجهگیری: بیمارستانهای شهر اصفهان از سلامت سازمانی در حد متوسطی برخوردار بودند. مدیران باید اقداماتی را برای بهبود سلامت -سازمانی بیمارستانها بهکار گیرند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |