دوره 4، شماره 3 - ( 10-1397 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 49-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

panahi R, Ghajari H, Fallahi A, Moradi M, Ghaderi N, Zarei Vero O. Comparison of the Effect of Two Training Methods of Lecture and Practical Show Based on Health Belief Model in Promoting Oral Health Behaviors among Sixth Grade Boy Students in Marivan in 2017. RSJ 2018; 4 (3) : 4
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-128-fa.html
پناهی رحمن، قجری هایده، فلاحی آرزو، مرادی مسعود، قادری ناصح، زارعی ورو امید. مقایسه تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش عملی بر‌اساس مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای سلامت دهان و دندان در دانش آموزان پسر پایه ششم شهر مریوان در سال 1396. مجله ره آورد سلامت. 1397; 4 (3) :35-49

URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-128-fa.html


کردستان
چکیده:   (943 مشاهده)
زمینه و هدف: باتوجه به نقش انتخاب روش آموزشی مناسب در پیشگیری از بیماری­های دهان و دندان و شایع­بودن این مشکلات در دانش­آموزان، این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش عملی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای سلامت دهان و دندان دانش­آموزان انجام شد.
روش‌شناسی: این پژوهش یک مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمهتجربی بود. جامعه مورد بررسی 140 نفر از دانشآموزان (70 نفر در هر یک از دو گروه مداخله) پسر پایه ششم مقطع متوسطه اول شهر مریوان در سال 1396 بودند که به‌روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مداخله آموزشی هر دو روش در 8 جلسه، ارائه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مشخصات جمعیتی و پرسشنامه استاندارد مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی و رفتارهای بهداشتی دهان و دندان بود که در دو مرحله قبل و دو ماه پس از مداخله تکمیل شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آزمون‌های متناسب تحلیل شدند.
یافته‌ها: مداخله از طریق سخنرانی سبب ایجاد تغییر معنادار در هیچکدام از سازههای مدل اعتقاد بهداشتی و رفتار نشد (0.05P>)،  اما مداخله از طریق نمایش عملی سبب ایجاد تغییر معنادار در شدت درک شده و رفتار بهداشت دهان و دندان شد. همچنین براساس آزمون من‌ ویتنی هیچ اختلاف معناداری بین نمرات سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و رفتار بهداشت دهان و دندان در دو گروه سخنرانی و نمایش عملی، قبل و پس از مداخله وجود نداشت (0.05P>).

نتیجه‌گیری: باتوجه عدم اثربخشی روش سخنرانی و تأثیرگذاری اندک روش نمایش عملی، انجام این مطالعه با استفاده از روشهای آموزشی دیگر مانند ایفای نقش و بحثگروهی پیشنهاد می‌شود. 
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 322 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/2/12 | پذیرش: 1401/12/2 | انتشار: 1401/12/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ره آورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rahavard Salamat Journal

Designed & Developed by : Yektaweb