زمینه و هدف: باتوجه به نقش انتخاب روش آموزشی مناسب در پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان و شایعبودن این مشکلات در دانشآموزان، این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش عملی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای سلامت دهان و دندان دانشآموزان انجام شد.
روششناسی: این پژوهش یک مطالعه مداخلهای از نوع نیمهتجربی بود. جامعه مورد بررسی 140 نفر از دانشآموزان (70 نفر در هر یک از دو گروه مداخله) پسر پایه ششم مقطع متوسطه اول شهر مریوان در سال 1396 بودند که بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مداخله آموزشی هر دو روش در 8 جلسه، ارائه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مشخصات جمعیتی و پرسشنامه استاندارد مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی و رفتارهای بهداشتی دهان و دندان بود که در دو مرحله قبل و دو ماه پس از مداخله تکمیل شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای متناسب تحلیل شدند.
یافتهها: مداخله از طریق سخنرانی سبب ایجاد تغییر معنادار در هیچکدام از سازههای مدل اعتقاد بهداشتی و رفتار نشد (0.05P>)، اما مداخله از طریق نمایش عملی سبب ایجاد تغییر معنادار در شدت درک شده و رفتار بهداشت دهان و دندان شد. همچنین براساس آزمون من ویتنی هیچ اختلاف معناداری بین نمرات سازههای مدل اعتقاد بهداشتی و رفتار بهداشت دهان و دندان در دو گروه سخنرانی و نمایش عملی، قبل و پس از مداخله وجود نداشت (0.05P>).
نتیجهگیری: باتوجه عدم اثربخشی روش سخنرانی و تأثیرگذاری اندک روش نمایش عملی، انجام این مطالعه با استفاده از روشهای آموزشی دیگر مانند ایفای نقش و بحثگروهی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/2/12 | پذیرش: 1401/12/2 | انتشار: 1401/12/15