shahraki M, mohseni N. Identifying and ranking the quality of services in the wards of teaching hospitals using ARAS multi-criteria decision making method. RSJ 2019; 4 (4) : 3
URL:
http://rsj.iums.ac.ir/article-1-170-fa.html
شهرکی محمدرضا، محسنی ندا. شناسایی و رتبهبندی کیفیت خدمات بخشهای بیمارستانهای آموزشی با استفاده از روش تصمیمگیری چندشاخصه آراس (مطالعه موردی: بیمارستان علیابنابیطالب زاهدان). مجله ره آورد سلامت. 1397; 4 (4) :39-54
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-170-fa.html
دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده: (624 مشاهده)
زمینه و هدف: پیشنیاز موفقیت سازمانهای خدماتی، ارائه خدمات برتر میباشد. بیمارستانها نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی دارند و نظرات مراجعهکنندگان میزان کیفیت خدمات ارائه شده را تعیین مینماید. هدف مقاله حاضر شناسایی و رتبهبندی کیفیت خدمات ارائه شده بر مبنای ابعاد پنجگانه سروکوال در بخشهای منتخب بیمارستان علیابنابیطالب شهر زاهدان میباشد.
روششناسی: با استفاده از نتایح احمدی و طبیبی و مطالعات کتابخانهای و میدانی پرسشنامهای با تعداد 5 شاخص شرایط فیزیکی، تضمین، پاسخگویی، قابلیت اطمینان و همدلی (مدل پنجگانه سروکوال) و 22 زیر شاخص جمعآوری گردید. با جمعآوری دادهها با استفاده از توزیع این پرسشنامه در بین مراجعهکنندگان (بیماران پذیرششده و همراهان آنها) در چهار بخش CCU، جراحی، اطفال و داخلی صورت گرفت. با روش نمونهگیری بهصورت تصادفی و با استفاده از جدول مورگان، تعداد 100 نفر انتخاب شدند. برای بررسی کیفیت خدمات ارائهشده شاخصها به روش آنتروپی شانون، وزندهی و بخشهای منتخب با روش تصمیمگیری چند شاخصه آراس رتبهبندی شدند.
یافتهها: با استفاده از روش وزندهی آنتروپی شانون مشاهده شد که بعد شرایط فیزیکی دارای بیشترین اهمیت و بعد همدلی دارای کمترین اهمیت میباشند. یافتههای پژوهش، نابرابری سطح کیفیت خدمات ارائه شده را بین ۴ بخش منتخب را نشان میدهد بهطوری که بخش CCU، بخش جراحی، بخش اطفال و بخش داخلی بهترتیب رتبه اول تا چهارم را کسب کردند، به اینصورت که بخش CCU دارای بیشترین حد مطلوبیت و بخش داخلی دارای کمترین میزان مطلوبیت میباشد. چارچوب ارائهشده در این تحقیق میتواند بهعنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستانها مورد استفاده قرار گیرد.
نتیجهگیری: براساس نتایج این تحقیق مدیران بیمارستان با بهکارگیری امکانات و تجهیزات پزشکی، افزایش پرسنل و کادر درمان، افزایش اتاقهای کم تخت و افزایش امکانات رفاهی و افزایش پزشک در شیفتهای مختلف میتوانند باعث بهبود کیفیت خدمات شده و در نهایت رضایت بیماران شوند.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1402/2/23 | انتشار: 1402/3/6