چکیده:
زمینه و هدف: کیفیت خواب تحت تاثیر عوامل متعدد روانشناسی، اجتماعی و فیزیولوژیکی قرار می گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین کیفیت خواب و وضعیت روانشناختی دانشجویان انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، 200 دانشجوی ساکن در خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1394 با روش نمونـه گیـری آسان انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه اطلاعات دموگرافی،DASS-21 (برای سنجش استرس، اضطراب و افسردگی) و کیفیت خواب پیترزبورگ جمع آوری شد. از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که 90 درصد دانشجویان مورد مطالعه از کیفیت خواب نامطلوب برخوردار بودند. ضمنا رابطه معنی داری بین میانگین نمره کیفیت خواب با استرس (0001/0 p<، 53/0 r=)، اضطراب (0001/0 p<، 51/0 r=) و افسردگی (0001/0 p<، 50/0r=) دانشجویان وجود داشت. 5/10 درصد نمونه ها، دارای اضطراب خفیف و 5/13 درصد اضطراب متوسط داشتند. 5/2 درصد نمونه ها، استرس خفیف تا متوسط داشتند. 5/1 درصد نمونه ها دارای افسردگی خفیف و 5/0 درصد افسردگی متوسط داشتند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بین وضعیت روانشناختی و کیفیت خواب دانشجویان ساکن خوابگاه ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشت. اجرای مداخلات روانشناختی برای بهبود کیفیت خواب دانشجویان ضرورت دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |