زمینه و هدف: استفاده صحیح و مناسب از زمان برای یک ویزیت مطلوب و مؤثر ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط زمان ویزیت و کیفیت خدمات ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانهای آموزشی اهواز در سال 1394 انجام شد.
روش کار: مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی روی 550 بیمار سرپایی مراجعهکننده به پزشکان بیمارستانهای آموزشی اهواز انجام پذیرفت. کیفیت درک شده با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی و زمان ویزیت هر بیمار اندازهگیری شد و برای تحلیل آن از همبستگی و رگرسیون استفاده گردید.
یافته ها: میانگین کلی زمان ویزیت و کیفیت درک شده به ترتیب 40/1±88/4 دقیقه و 38/0±96/2 بود. بیشترین و کمترین میانگین زمان ویزیت بیمار به ترتیب مربوط به تخصص روانپزشکی با 61/8 دقیقه و پزشک عمومی با 40/3 دقیقه بود. بیشترین و کمترین امتیاز کیفیت درک شده به ترتیب مربوط به متخصصان روانپزشکی (34/0±31/3) متخصصان مسمومیت (34/0±67/2) بود. بین زمان ویزیت بیمار با ابعاد "ارتباط و تعامل" (0001/0›p)، "داشتن اختیار" (0001/0›p)، "استمرار خدمات" (0001/0›p)، "احترام" (0001/0›p)، "ایمنی" (0001/0›p)، "پیشگیری" (0001/0›p) و "اعتماد" (0001/0›p) و نیز کیفیت خدمات کلی درک شده (0001/0›p) همبستگی معنیدار وجود داشت. برازش معادله رگرسیون، رابطه خطی بین زمان ویزیت و کیفیت خدمات ویزیت ادراکی توسط بیمار سرپایی را تایید نمود.
نتیجه گیری: افزایش زمان ویزیت بیماران سرپایی، کیفیت درک شده توسط بیمار را در تمامی ابعاد ویزیت بالا میبرد، ارائه برنامه زمانی مشخص در بیمارستانهای دولتی و افزایش تعداد پزشکان با ارائه تسهیلات ترغیب کننده برای آنان، موجب بهبود زمان ویزیت و کیفیت درک شده خواهد شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |