Masud nia N, Mohammadi M, Mostafavi S, Shamohammadi M, Rahmanpour M. Dietary intake assessment of preschool children in nursery schools of Tehran and extent of its correlation with cognitive development. RSJ 2017; 3 (2) :31-42
URL:
http://rsj.iums.ac.ir/article-1-75-fa.html
مسعودنیا نسترن، محمدی محمدرضا، مصطفوی سید علی، شامحمدی مرتضی، رحمانپور مهدیه. بررسی وضعیت دریافت غذایی کودکان پیش دبستانی در مهدهای کودک شهر تهران و میزان ارتباط آن با رشد شناختی . مجله ره آورد سلامت. 1396; 3 (2) :31-42
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-75-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (3088 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: مطالعات پیشین نشان می دهند که تغذیه ناکافی ممکن است تاثیر نامطلوبی بر عملکرد شناختی کودکان داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت دریافت غذایی کودکان پیش دبستانی در مهدهای کودک شهر تهران و میزان ارتباط آن با رشد شناختی انجام شده است.
روش کار: جامعه مورد مطالعه کلیه کودکان 5 تا 6 سال دوره ی پیش دبستان شهر تهران است، که در سال 95 زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار داشتند. حجم نمونه به اندازه 100 نفر و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات دموگرافیک کودک، پرسشنامه بسامد خوراک کودک و آزمون رشد شناختی ردیف بندی عملیاتی بر اساس نظام پیاژه استفاده شد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا از آمار توصیفی و سپس از آمار استنباطی (آزمونt، فریدمن و رگرسیون چند متغیره) استفاده شد.
یافته ها: وضعیت تغذیه کودکان از نظر دریافت مواد غذایی گروه سبزیجات و میوه جات مناسب نبوده و پایین تر از حد انتظار بود. میانگین نمره قسمت اول پیاژه (27/3) در بین کودکان پیش دبستانی بیشتر و بزرگتر از نمره قسمت دوم (45/2) آن است. میزان ضریب همبستگی بین نوع تغذیه کودکان با رشد شناختی آنها 213/0 است و 5/4 درصد از واریانس متغیر رشد شناختی آنها را تبیین می کند.
نتیجه گیری: نوع تغذیه با رشد شناختی کودکان ارتباط دارد میزان این ارتباط در این مطالعه 5/4 درصد بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/3/1 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/30