جدگال محمدسعید، صادقی سعیده، زارعی پور مرادعلی، کریمی طاهره، تاتاری مریم، حبیب پور زهرا و همکاران.. تاثیر مداخله آموزش برآگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد پدیکلوزیس . مجله ره آورد سلامت. 1396; 3 (3) :37-45
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-91-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
چکیده: (3293 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از شایع ترین بیماری های کودکان دبستانی، پدیکولوزیس (شپش سر) می باشد. بر اساس گزارش های سازمان های بهداشتی علیرغم تلاش های بسیار و صرف هزینه های هنگفت، هنوز بیماری در کشورهای مختلف در حد قابل قبولی کنترل نشده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد پدیکلوزیس سر در مدارس دخترانه مقطع ابتدایی تربت حیدریه انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی از نوع مداخلهای شاهد دار، 272 دانش آموز (137 نفر در گروه مداخله و 135 نفر گروه کنترل) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد "ارزشیابی برنامه آموزش بهداشت به منظور کاهش میزان آلودگی به شپش سر در بین دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی" در مطالعه ضاربان و همکاران بود. برنامه آموزشی شامل سخنرانی، بحث گروهی و ایفای نقش بود که تنها در گروه مداخله اجرا گردید و در گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. پرسشنامه ها قبل و بعد از مداخله، توسط نمونه های پژوهش در دو گروه تکمیل شدند. داده ها با استفاده از آنالیز کواریانس و با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون بین گروه های مداخله و کنترل، از لحاظ نمرات پس آزمون، نمرات آگاهی(001/0>P)، نمرات نگرش(002/0=P) و نمرات عملکرد(001/0>P) بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معنی دار آماری وجود دارد.
نتیجه گیری: آموزش مدون موجب بهبود آگاهی، نگرش و عملکرد و در نتیجه کاهش میزان آلودگی به پدیکلوزیس می گردد، بر این اساس توصیه می شود آموزش بهداشت فردی به صورت مدون در کتابهای آموزشی گنجانده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/10/30 | پذیرش: 1397/3/13 | انتشار: 1397/3/13