چکیده: (2600 مشاهده)
زمینه و هدف: فعالیت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از سوی دانشجویان که از گروه های تاثیرگذار کشور هستند منجر به پیشرفت جامعه در زمینه های گوناگون اجتماعی- اقتصادی خواهد شد. لذا پژوهش حاضر با هدف، بررسی میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان در ارتباط با اقتصاد مقاومتی انجام پذیرفت.
روش کار: پژوهش توصیفی حاضر، در پنج مقطع متوالی از سال 1392 تا 1395 میان 691 نفر از دانشجویان دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی انجام پذیرفت. نمونه ها بصورت آسان وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها، فرمی محقق ساخته و مورد استفاده در مطالعات گذشته شامل دو بخش مشخصات فردی و سؤالاتی پیرامون اقتصاد مقاومتی بود. جهت پردازش داده ها از شاخص های آمار توصیفی استفاده شد.
یافته ها: میزان آگاهی دانشجویان از موضوع اقتصاد مقاومتی در گذر زمان از 4/42درصد در نیمسال دوم 1392 به میزان 4/93 درصد در نیمسال اول 1395 افزایش یافت. بر خلاف روند تغییرات آگاهی،بررسی عملکرد دانشجویان در خصوص اقتصاد مقاومتی نشان داد که عملکرد آنها در گذر زمان با نوساناتی همراه بود اما از تغییر قابل ملاحظه ای برخوردار نبود. سوال از دانشجویان در خصوص فرد مسئول در قبال موضوع اقتصاد مقاومتی نشان داد اکثر آنان مسئولیت را متعلق به مردم و مسؤلان دولتی می دانستند.
نتیجه گیری: گر چه نتایج گویای بهبود میزان آگاهی دانشجویان در خصوص اقتصاد مقاومتی است اما وضعیت عملکرد آنها رضایتبخش نیست. بنابراین ضروری است دانشگاهها برنامه های مشخصی را جهت مشارکت بیشتر و بهبود عملکرد دانشجویان در موضوعات ملی و اجتماعی بکار بندند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/11/4 | انتشار: 1397/2/22