دوره 4، شماره 4 - ( 12-1397 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 54-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahraki M, mohseni N. Identifying and ranking the quality of services in the wards of teaching hospitals using ARAS multi-criteria decision making method. RSJ 2019; 4 (4) : 3
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-170-fa.html
شهرکی محمدرضا، محسنی ندا. شناسایی و رتبه‌بندی کیفیت خدمات بخش‌های بیمارستان‌های آموزشی با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندشاخصه آراس (مطالعه موردی: بیمارستان علی‌ابن‌ابیطالب زاهدان). مجله ره آورد سلامت. 1397; 4 (4) :39-54

URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-170-fa.html


دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده:   (374 مشاهده)
زمینه و هدف: پیش‌نیاز موفقیت سازمان­های خدماتی، ارائه خدمات برتر می‌باشد. بیمارستان‌ها نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی دارند و نظرات مراجعه­‌کنندگان میزان کیفیت خدمات ارائه شده را تعیین می‌­نماید. هدف مقاله حاضر شناسایی و رتبه­‌بندی کیفیت خدمات ارائه شده بر مبنای ابعاد پنج‌گانه سروکوال در بخش‌­های منتخب بیمارستان علی‌­ابن‌­ابیطالب شهر زاهدان می‌باشد.
روش‌­شناسی: با استفاده از نتایح احمدی و طبیبی و مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی پرسشنامه‌ای با تعداد 5 شاخص شرایط فیزیکی، تضمین، پاسخگویی، قابلیت اطمینان و همدلی (مدل پنج‌گانه سروکوال) و 22 زیر شاخص جمع‌آوری گردید. با جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از توزیع این پرسشنامه در بین مراجعه‌کنندگان (بیماران پذیرش‌شده و همراهان آن‌ها) در چهار بخش CCU، جراحی، اطفال و داخلی صورت گرفت. با روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی و با استفاده از جدول مورگان، تعداد 100 نفر انتخاب شدند. برای بررسی کیفیت خدمات ارائه‌شده شاخص‌ها به روش آنتروپی شانون، وزن‌دهی و  بخش‌های منتخب با روش تصمیم‌گیری چند شاخصه آراس رتبه‌بندی شدند.
یافته‌ها: با استفاده از روش وزن­دهی آنتروپی شانون مشاهده شد که بعد شرایط فیزیکی دارای بیش­ترین اهمیت و بعد همدلی دارای کم­ترین اهمیت می‌باشند. یافته‌­های پژوهش، نابرابری سطح کیفیت خدمات ارائه شده را بین ۴ بخش منتخب را نشان می‌دهد به‌­طوری که بخش CCU، بخش جراحی، بخش اطفال و بخش داخلی به‌ترتیب رتبه اول تا چهارم را کسب کردند، به این‌صورت که بخش CCU دارای بیش‌ترین حد مطلوبیت و بخش داخلی دارای کم‌ترین میزان مطلوبیت می‌باشد. چارچوب ارائه‌شده در این تحقیق می‌تواند به‌عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد و بهبود کیفیت خدمات در بیمارستان‌­ها مورد استفاده قرار گیرد.
نتیجهگیری: براساس نتایج این تحقیق مدیران بیمارستان با به‌کارگیری امکانات و تجهیزات پزشکی، افزایش پرسنل و کادر درمان، افزایش اتاق‌­های کم تخت و افزایش امکانات رفاهی و افزایش پزشک در شیفت‌­های مختلف می‌توانند باعث بهبود کیفیت خدمات شده و در نهایت رضایت بیماران شوند.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 357 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1402/2/23 | انتشار: 1402/3/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ره آورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rahavard Salamat Journal

Designed & Developed by : Yektaweb