Ravanyar L, Shojaei zadeh D, Hosseini R, Farzianpour F. Comparison of Effects of Two Methods of Lecture and Group Discussion on Knowledge and Attitudes of Third Year High School Students about AIDS, Chalderan City. RSJ 2019; 5 (1) : 2
URL:
http://rsj.iums.ac.ir/article-1-177-fa.html
روان یار لیلا، شجاعی زاده داوود، حسینی رعنا، فرزیان پور فرشته. بررسی مقایسه ای تاثیر دو روش آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر آگاهی و نگرش دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای شهرستان چالدران در مورد ایدز. مجله ره آورد سلامت. 1398; 5 (1) :21-31
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-177-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (872 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری ایدز با شیوع جهانی و عدم وجود راههای درمانی مؤثر یکی از مصائب بشری میباشد. لذا آموزش میتواند راهکاری مؤثر جهت پیشگیری محسوب گردد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی بر آگاهی و نگرش دانشآموزان سال سوم دبیرستان انجام گرفته است.
روششناسی: این پژوهش مطالعه مداخلهای از نوع نیمهتجربی است که بهصورت سرشماری و انتخاب تمام نمونههای ممکن (400 نفر) از دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهرستان چالدران در سال 1393 انجام گرفته است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سه قسمتی مشتمل بر اطلاعات دموگرافیکی، آگاهی و نگرش که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شده، استفاده شده است. برای اجرای طرحT جمعیت تحت بررسی به سه گروه " گروه آموزشی با روش سخنرانی، گروه آموزشی با روش بحث گروهی و گروه شاهد" بهصورت تصادفی تقسیم شدند. دادهها پس از جمعآوری توسط نرم افزارSPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین آگاهی دانشآموزان قبل و بعد از آموزش در سه گروه سخنرانی و بحث گروهی و شاهد اختلاف معنیداری از نظر آماری وجود داشت. (05.0p<) بهطوریکه در گروه سخنرانی میانگین نمره آگاهی از 46.17 به 54.20 و در گروه بحث گروهی از 85.17 به 38.22 و در گروه شاهد از 31.17 به 26.18 ارتقا یافته است. همچنین اختلاف معنیداری در بین سطح نگرش دانشآموزان قبل و بعد از آموزش در بین سه گروه مشاهده گردید (05.0p<). در مقایسه دو روش آموزش در افرایش آگاهی و سطح نگرش اختلافی معنیدار مشاهده گردید (05.0p<).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از این است که با وجود تأثیر دو روش آموزشی بر آگاهی و نگرش دانش آموزان (باتوجه به گروه شاهد)، روش بحث گروهی اثربخشی بیشتری نسبت به سخنرانی داشته است و بهعنوان یک روش به نسبت مؤثرتر در این مطالعه مورد تأیید قرار گرفت.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/14 | پذیرش: 1402/7/30 | انتشار: 1402/8/4