دوره 5، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 52-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yari Hesar A, Sabzi B, Solimani Y. Motivational typology of Iranian visitors to war memorials. RSJ 2019; 5 (1) : 3
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-196-fa.html
یاری حصاری ارسطو، سبزی برزو، سلیمانی یعقوب. تیپ‌شناسی انگیزشی بازدیدکنندگان ایرانی یادمان‌های ناشی از جنگ. مجله ره آورد سلامت. 1398; 5 (1) :32-52

URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-196-fa.html


چکیده:   (1105 مشاهده)
زمینه و هدف: آثار به‌جا مانده از جنگ در دنیای امروز، این پتانسیل را دارد که به‌عنوان عامل انگیزشی مهمی در گردشگری تبدیل شود. از آن‌جایی‌که سفر به مناطق عملیاتی در بستر راهیان نور مستلزم وقت و هزینههای مالی و انسانی زیادی می‌باشد، بنابراین جهت بهره‌مندی اصولی‌تر و بهبود یافتهتر از آنچه امروز شاهد آن هستیم، نیازمند شناسایی و تحلیل مهم‌ترین عوامل انگیزشی رانشی و کششی بازدیدکنندگان یادمانهای مناطق عملیاتی می‌باشد. لذا این پژوهش در صدد است، با نگاهی علمی، عوامل انگیزشی رانشی و عوامل انگیزشی کششی بازدیدکنندگان ایرانی از یادمانهای ناشی از جنگ شناسایی، و آن‌ها را گروه‌بندی نماید.
روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نظر ماهیت، پیمایشی و بر حسب هدف در گروه تحقیقات کاربردی به‌شمار آورد. اطلاعات مورد نیاز به دو صورت کتابخانه‌ای و میدانی جمع‌آوری شده است. هم‌چنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون T تکنمونهای و آزمون فریدمن استفاده شده ‌است. جامعه آماری در این پژوهش زائران راهیان نوری هستند که به مناطق عملیاتی سفر کرده‌اند که حجم نمونه با استفاده فرمول کوکران 1920 نمونه تعیین شد. سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای سلسله‌مراتبی؛ واحد اصلی مطالعه، از طریق طی چند مرحله نمونه‌گیری پیوسته تعیین شده‌است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان می­‌دهد مهم‌ترین مؤلفه­‌های انگیزش رانشی به‌ترتیب میانگین رتبه­ای، مربوط به خودسازی (3.13)، هویت ملی (2.71)، کنجکاوی (2.57) و پاسداشتی (1.59) می‌­باشد و مهم‌ترین عوامل انگیزش کششی به‌ترتیب میانگین رتبه‌­ای، مربوط به تقدس مکانی (2.58)، تفرج و اوقات ­فراغت (جاذبه­های محیطی) (1.78) و الزام (1.64) می­‌باشد.
نتیجه‌گیری: بر این‌اساس نتیجه پژوهش حاکی از این است که مؤلفه‌­های رانشی نسبت‌به مؤلفه‌­های کششی تأثیر بیشتری در بازدید از یادمان­‌های ناشی از جنگ ایران دارند. در نهایت در راستای تأمین خواسته‌ها و نیازهای انگیزشی (درونی و بیرونی) گردشگران و جذب آنان در محل‌های مورد نظر 18 راهبرد ارائه شده است.

 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 1039 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/7/4 | پذیرش: 1402/8/10 | انتشار: 1402/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ره آورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rahavard Salamat Journal

Designed & Developed by : Yektaweb