دوره 5، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 269-260 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari F, izadkhah F S, adeli S H, gharlipour , Z, ali gol ,, mohebi S. Survey of Study Habits and Its Relationship with Academic Performance in Medical Students of Qom Medical Sciences in 2023. RSJ 2019; 5 (1) : 19
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-213-fa.html
اکبری فائزه، ایزدخواه فاطمه السادات، عادلی سید حسن، قارلی پور ذبیح اله، علی گل محمد، محبی سیامک. بررسی عادات مطالعه و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی قم در سال 1402. مجله ره آورد سلامت. 1398; 5 (1) :260-269

URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-213-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (58 مشاهده)
زمینه و هدف: عادت‌های مطالعه به مهارت‌ها و عادت‌هایی گفته می‌شود که باعث افزایش انگیزه مطالعه و یادگیری در دانشجو می‌گردد و مطالعه را به مطالعه‌ای با بازدهی بالا تبدیل می‌کند. عادت‌ها و مهارت‌های مطالعه قابل آموزش بوده و می‌توان آن‌ها را آموخت. این پژوهش با هدف بررسی عادات مطالعه و ارتباط آن با عملکرد دانشجویان علوم پزشکی قم انجام شد.
روششناسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی می­‌باشد که بر روی 335 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم که با روش نمونه­‌گیری چند مرحله‌­ای انتخاب شدند، انجام شد. برای گردآوری داده‌­ها از دو پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد عادت‌های مطالعهPSSHI  استفاده گردید. ضریب پایایی پرسشنامه عادات مطالعه از طریق آزمون مجدد 0.88 و به روش دو نیمه کردن 0.65 می‌باشد. هم‌چنین در مطالعات گذشته اعتبار این پرسشنامه 83 درصد بوده است. داده‌­ها پس از جمع‌­آوری با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 از طریق شاخص‌های توصیفی و آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین و انحراف ‌معیار نمره عادات مطالعه 11.99± 43.5 ضریب همبستگی پیرسون بین نمره عادات مطالعه و معدل، همبستگی مستقیم معناداری نشان داد (001.0>p ،210.0=r). نتایج نشان داد که 45.1% دانشجویان در حیطه یادداشت­برداری وضعیت نامطلوب داشتند. آزمون‌های آماری اختلاف معناداری را در میانگین نمره عادات مطالعه بر حسب جنس، وضعیت تأهل، وضعیت سکونت، مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل نشان نداد (05.0<p). مطالعه نشان داد که عادات مطالعه در دانشجویانی که صرفاً شب امتحانی هستند، به‌طور معنا‌داری پایین‌تر از سایر گروه‌ها بود (001.0>p). هم‌چنین دانشجویان صبحگاهی به‌طور معنا‌داری از دانشجویان عصرگاهی و شب‌گاهی عادات مطالعه کم‌تری داشتند (019.0=p).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که میانگین نمره عادات مطالعه دانشجویان در وضعیت کم‌تر از متوسط قرار داشت و باتوجه به همبستگی مستقیم معنا­دار با عملکرد تحصیلی، اهمیت برنامه­‌ریزی برای بهبود مطالعه دانشجویان در نتیجه آن بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مشهود است.
شماره‌ی مقاله: 19
متن کامل [PDF 626 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/4/29 | پذیرش: 1403/8/22 | انتشار: 1403/10/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ره آورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rahavard Salamat Journal

Designed & Developed by : Yektaweb