زمینه و هدف: عادتهای مطالعه به مهارتها و عادتهایی گفته میشود که باعث افزایش انگیزه مطالعه و یادگیری در دانشجو میگردد و مطالعه را به مطالعهای با بازدهی بالا تبدیل میکند. عادتها و مهارتهای مطالعه قابل آموزش بوده و میتوان آنها را آموخت. این پژوهش با هدف بررسی عادات مطالعه و ارتباط آن با عملکرد دانشجویان علوم پزشکی قم انجام شد.
روششناسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی میباشد که بر روی 335 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم که با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد عادتهای مطالعهPSSHI استفاده گردید. ضریب پایایی پرسشنامه عادات مطالعه از طریق آزمون مجدد 0.88 و به روش دو نیمه کردن 0.65 میباشد. همچنین در مطالعات گذشته اعتبار این پرسشنامه 83 درصد بوده است. دادهها پس از جمعآوری با نرمافزار SPSS نسخه 23 از طریق شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمره عادات مطالعه 11.99± 43.5 ضریب همبستگی پیرسون بین نمره عادات مطالعه و معدل، همبستگی مستقیم معناداری نشان داد (001.0>p ،210.0=r). نتایج نشان داد که 45.1% دانشجویان در حیطه یادداشتبرداری وضعیت نامطلوب داشتند. آزمونهای آماری اختلاف معناداری را در میانگین نمره عادات مطالعه بر حسب جنس، وضعیت تأهل، وضعیت سکونت، مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل نشان نداد (05.0<p). مطالعه نشان داد که عادات مطالعه در دانشجویانی که صرفاً شب امتحانی هستند، بهطور معناداری پایینتر از سایر گروهها بود (001.0>p). همچنین دانشجویان صبحگاهی بهطور معناداری از دانشجویان عصرگاهی و شبگاهی عادات مطالعه کمتری داشتند (019.0=p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میانگین نمره عادات مطالعه دانشجویان در وضعیت کمتر از متوسط قرار داشت و باتوجه به همبستگی مستقیم معنادار با عملکرد تحصیلی، اهمیت برنامهریزی برای بهبود مطالعه دانشجویان در نتیجه آن بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مشهود است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/4/29 | پذیرش: 1403/8/22 | انتشار: 1403/10/9