زمینه و هدف: خشم یکی از مهمترین هیجانها در زندگی انسان بوده و نظریه پردازان آنرا در فهرست هیجانهای اصلی انسان ذکر کردهاند. در مدارس خشم مفرط با مشکلات بسیاری همراه است. با توجه به اینکه خشم به عنوان یک عامل هیجانی از طریق آموزش قابل کنترل است و این امر در مدارس بر عهده معلمان است، هدف از این پژوهش سنجش خشم صفت معلمان مدارس ابتدایی میباشد.
مواد و روشها: مطالعه از نوع توصیفی میباشد. جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه است که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. حجم نمونه 285 نفر از معلمان شهر کرمانشاه میباشد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد خشم صفت- حالت 2 جمع آوری شد. . دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS-18 نرم افزارR تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بالاترین میانگینهای خرده مقیاسهای خلقوخوی و واکنش خشمگینانه به ترتیب 70/2±24/7 و 58/3±76/11 و متعلق به معلمان پایه ششم میباشد. نتایج نشان داد که بین نوع مدرسه و خشم معلمان ارتباط معنادار وجود دارد (01/0> p). ماتریس ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که ارتباط معناداری بین خرده مقیاسهای خشم صفت وجود دارد (01/0> p).
نتیجه گیری: نتایج نشان از بالا بودن خشم صفت دارد که زیرمقیاس بروز خشم است و تاثیر بالایی بر آن دارد. کنترل و مدیریت خشم صفت در معلمان شهر کرمانشاه بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |