chaboksavar F, irandost M, irandost S F, sharifirad G, jalilian F, khalili S. Application of educational method of helping child to family for self-medication. RSJ 2018; 3 (3) :36-43
URL:
http://rsj.iums.ac.ir/article-1-96-fa.html
چابکسوار فخرالدین، ایراندوست مژگان، ایراندوست سید فهیم، شریفی راد غلامرضا، جلیلیان فرزاد، خلیلی سعیده. کاربرد روش آموزشی یاری کودک به خانواده در خصوص مصرف خود سرانه دارو. مجله ره آورد سلامت. 1396; 3 (3) :36-43
URL: http://rsj.iums.ac.ir/article-1-96-fa.html
چکیده: (2426 مشاهده)
چکیده:
مقدمه و هدف: در دهه گذشته مصرف خودسرانه دارو به صورت بی رویه ای در کشور افزایش یافته است که می تواند عوارض متعددی را در پی داشته باشد. این مطالعه با هدف افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد مادران به منظور پیشگیری از مصرف خود سرانه دارو با آموزش دانش آموزان و با انتظار انتقال اطلاعات و مهارت فراگرفته شده به خانواده هایشان انجام شد.
روش کار: این مطالعه مداخله ای و از نوع نیمه تجربی می باشد که حجم نمونه 126 نفر بود (گروه مداخله 62 نفر و گروه کنترل 64 نفر) . در پژوهش حاضر روش گرد آوری اطلاعات پرسشنامه تنظیم شده شامل سوالات آگاهی، نگرش و چک لیست عملکرد مادران در خصوص مصرف خودسرانه داروها بود. بعد از 2 ماه آموزش به دانش آموزان، اقدام به جمع آوری اطلاعات بعد از مداخله شد. نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون های توصیفی( تعداد، درصد، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون tزوجی) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: یافته ها نشان دادکه تفاوت آگاهی میان دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ آماری معنادار بوده است (p<./001) و تفاوت نگرش هم میان دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ آماری معنادار بوده است (p<./001) و همچنین تفاوت عملکرد میان دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ آماری معنادار بوده است (p<./001).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که دانش آموزان مقطع ابتدایی می توانند نقش موثری در انتقال دانش و مفاهیم بهداشتی به مادرانشان داشته باشند
کلید واژه: یاری کودک به خانواده، مصرف خود سرانه، دارو
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/3 | پذیرش: 1397/3/8 | انتشار: 1397/3/8